ARTistic Work

A. R. T.    Artistic Representations from Thoughts

Installatie 

Aanbidding van het Licht
Jutte op paneel, gelaste frame 

Bovenaan   Gelaste frame voorzien van verlichting en overspannen met jutte. Vlechten en koorden dalen af vanuit het licht en strijken zich neer aan de grond. Met een beetje fantasie kunnen wezens hier naar boven klimmen om het licht te bereiken.

Links  Gedrapeerde jutte op een houten paneel sieren deze flank.
Een verwijzing naar de gewaden uit middeleeuwse schilderijen die je in de kerk ziet.
Plooien van licht en schaduw. Bovenaan dit paneel bevinden zich 'kosmische planeten' vervaardigd uit plaaster en bedekt met jutte. Het paneel hangt op menselijke hoogte. De afmetingen kunnen een gemiddeld lichaamsformaat weerspiegelen. Je kan er mentaal inpassen, doorkruipen, in verstoppen.
Dit paneel verwijst naar de mens als goddelijk bestaan in verbinding met een kosmisch geheel.

Rechts   Een vierkant paneel op ooghoogte bekleedt met jutte en een horizontale plooi. Het budhda-brein welke ontwikkelt tot een verheven ziel en een ultieme staat van rust bereikt.
Zich kunnen ontdoen van chaotische hersenkronkels of complexe gevoelens. Het niets en toch allesomvattende. Een ervaring van tevredenheid, aanvaarding in het hier en het nu te zijn, zonder iets aan het geheel te willen veranderen. Afstand nemend van alle details en beslommeringen die ons hier op aarde opslorpen, zo wordt alles eenvoudiger. 
Starend naar de horizon aanschouw je de wilde oceaan als rustig en vormt zij slechts 1 horizontale lijn. 


Mijn werk is een antwoord op een maatschappij waar een overaanbod aan informatie beschikbaar is en waar we vaak ongevraagd overweldigd worden met prikkels, onrelevant aan wat we op dat moment nodig hebben of zoeken.  Ik druk voor de toeschouwer op de pauzeknop en tracht een moment van, rust, verwondering, verlichting en appreciatie voor de eenvoud mee te geven. De reden waarom mensen vaak een heilig gebouw bezoeken, om zich te ontdoen van zorgen, op zoek naar verlichting of antwoorden. Stilte, rust en spiritualiteit zijn het uitgangspunt.
Dit werk reflecteert géén representatie van gedachten, gevoelens en oordelen over de wereld noch politiek.
De installatie draait om een ervaring te doen ontstaan vanuit jezelf. Dit is bij iedereen anders. Een complete verwaarlozing van gedachten zodat er plaats kan worden gemaakt voor het primaire voelen. 
Met behulp van een eenvoudig en eerlijke aards materiaal welke openstaat voor interpretatie .In dit project jutte.

Film
Bij bovenstaande presentatie hoort het geluid van deze film om een soort aantrekking, magnetisch veld, bubbel rond het werk te creëren.  Een hypnotische cocon waar je als het ware in kan vertoeven.

INNER  COSMIC EXPLORER

Studie tot verdieping in het materiaal jutte

Het ruwe materiaal wordt uit zijn context ontnomen. Van krachtige transportzakken naar een textiel met de capaciteit van teder gewoven plantenvezels. De complexiteit in de eenvoud door in te zoomen en te appreciëren. 

Behalve bevestigingsmaterialen en natuurlijke pigmenten worden er geen andere zichtbare materialen aan toegevoegd. 

Zoektocht naar een effect van diepte, variatie, fixatie, beweging, emotie…

Deze zoom op weefsel zijn een vertrekpunt om in de toekomst nieuwe werken uit te doen ontstaan

ZOOM IN : VARIATIE  IN  SOBERHEID  IS  DE RIJKDOM VAN DE EENVOUD 

Sculptures

Decomposerende Rotatie
Bambou burned wood

Een  houten schaal welke door rotatie uit elkaar spat. De stukken komen als een magneet terug tot één geheel in een nieuwe compositie.  
Een zoektocht naar eenvoud in de complexiteit of is het complexiteit binnen de éénvoud  materiaal? 
De keuze van één materiaal draagt bij aan  harmonie in combinatie met een complexere vorm .

Ode aan M. Abramovic
Klei portret, malle van plaaster en jutte, resultaat gegoten holle plaatser

In 1997 kwam ik in de kunsthumaniora voor het eerst in contact met het werk van perfomance kunstenares Marina Abramovic.
Ik was toen 16 en hield op een naïeve manier van dans en theater.
Anne Teresa de Keersmaeker was voor mij tot nog toe het mooiste wat ik uit de kunstwereld gezien had waar menselijke emoties in beweging en ruimte te zien waren, zonder woorden of schreeuwende composities.
Het was niet gemakkelijk om me diep te laten raken door performancekunst, maar toen het werk van Marina en Ulric op groot scherm  werd geprojecteerd stond ik aan de grond genageld. Ook al begreep ik in eerste oogopslag nog niet wat ik inhoudelijk zag, er ontstond meteen een gevoel van verbondenheid voor de beeldtaal van deze artieste.
De inhoudelijke thema's over menselijke emoties, grenzen, het lichamelijke, het rituele, de durf, intuïtie en volharding, het shockeren, de verbinding met het rauwe van dit aards bestaan, het naar binnen keren, de uitdaging, de natuur en haar professionele houding die alles tot een zakelijke eenvoud brengen inspireren me tot op de dag van vandaag. 

Warrior Prinses,
Totem met antropomorfistische vorm

Metaal, hout, jutte, objets trouvé

Tijdens het buigen, vlechten, knopen reis ik naar een meditatieve staat.
Een materieel verlangen naar luchtigheid en transparantie in plaats van alles op te vullen met vorm en materie. Leegte en stilte bevatten ook vorm. Een innerlijk verlangen naar rust en openheid voor nieuwe zaken. Door metaal te buigen ontstaan lijnen als een tekening in de ruimte, verwijzing naar een bilspier, knie en kuit met daartussen lucht.
Het vlechten en weven van koord verbeeld de complexiteit waarmee alles samenhangt. Materialen uit mijn omgeving verwerk ik in het totem-wezen. Pluimen uit men haar, een oude oorbel, het bambou potje waarmee ik 3 jaar rondgereisd heb, schelpjes en stenen van mijmerende wandeltochten, een palmblad uit mijn tuin. Het geeft een tevreden gevoel om natuurlijke materialen te verwerken zonder schadelijke stoffen.
In het creatieproces groeit deze totem aan mijn ziel welke met mijn vezels verbinding zoekt. Een amulette waartegen ik wensen uitspreek en me helpt door te luisten, te begrijpen, te verwerken. Connecting the dots van het verleden. Een kleine liefdevolle warrior-prinses groeit uit het touw en het metaal. Het lijkt alsof ik door deze creatie meer besta na een lange periode van psychologisch opgeplooid zijn. Een ontrafeling. Vormelijk vind ik er echter niets spectaculairs aan. Het lijkt alsof het er altijd al geweest is, alsof het altijd al bestaan heeft. Iets onzichtbaars dat zichtbaar is geworden.

Experiment
Plaaster, pigmenten, chiazaad, koffie, kurkuma, spirulina, chilli, bister, schoensmeer, was..

Wat het oor niet wil horen kan oorgaten doorboren

Wat het netvlies niet wil zien gaat in’t besef verloren

Previous Work

Interaction
Metal, cardboard

Onderzoek naar sensualiteit van materialen in communicatie met elkaar, in een suggestieve en minimalistische context

Imaginary Tea Pot
Metal, glass

Drawings

Mixed Media

Cocoon Episodes

Movie costume - Cocoon praying mantis -
Metal, burlap

Chair Sculpture -   ''I am from steel''
Metal

Costume of Contrasts  - "I can't fly but I will try" 
Metal shield and paper wings

Talisman Sculptures for the sea -
Recup material from the beach

Totem from beach waste 

Plaster city

In my head
Baked clay

Birth

Landscape

Monochromes